Tuesday, July 16, 2013

Aku, Nenek, dan pasar.. nenek happy sangat

Salam..  Hi semua.. well, lately ni aku sellau je cerita pasal diri sendiri.. pasal aku, pasal life, pasal sedih lah apalah.. emm.. mungkin sebab aku rasa terlalu banyak ambik tahu hal luar yang pelik dan jelik menyebabkan diri aku ni sendiri tak berapa nak betul.. padan muka aku kan.. emm.. asyik pandang kain orang... kain sendiri yang carik tak sedar..takpelah.. life is always like that..

Okey lupa kan saja kisah kain yang carik, cik mek yang molek.. saja nak cerita kisah nenek ku yang comel.. memang sangat comel.. Hari Ahad hari tu balik melaka... homesick kot.. lepas ni Raya baru dapat balik.. emm sebab tahun ni aku tamak.. aku join taddarus kat dua tempat... Masjid Negara dan masjid KLCC.. adik aku kata tamaknya long.. takpelah... dik.. jiwa kaklong kosong.. cheh.. kosong.. kosong.. macam lagu najwa latif... tu jelah modal semua orang kan bila cakap pasal kosong.. Najwa latifff juga yang dapat nama,, ko tetap kosong..

Okey nenek aku ni suka sangat masak.. kalau boleh dari subuh sampai lah malam nak duduk kat dapur... masalhnya ialah kalau nenek sorang sorang kat dapur okeylah.. ni melibatkan aku kot... heheh... tapi.. aku sayang nenek aku.. mestilah malas malas pon aku tetap jadi asistant nenek yang setia..

Tapi selain dari msak, nenek suka sangat pergi pasar.. seratus lapan juta kali aku cakap kat nenek.. nek, kat Tesco kan... MACAM MACAM ADA.. lagi murah.. lagi dekat.. lagi selesa, lagi ada aircond. tapi seratus lapan juta kali jugaklah nenek beri alasan... katanya sayur tak segar lah,,, daging tak fresh lah.. yang aku tau.. tu semua alasan semata mata k.

Takpelah.. sayang nenek sangat sangat.. ikut jugaklah.. walaupun nenek kejut aku pagi pagi pada hari cutiku yang indah ...

Tapi ..... bila sampai kat pasar, aku nampak nenek happy sangat.. nenek jalan laju laju tinggalkan aku.. nenek siap tak kasi aku ikut.. nenek kata.. ko pergilah mana ko nak.. emm.. okeylah.. aku jalan jalan pergi tengok brooch  lah tudung lah... tapi bosan.. plus risaukan nenek..

Aku pergi cari nenek.... nampak nenek kat kedai daging.. aku nampak nenek sibuk nak bergaduh ngan orang jual daging... katanya daging tu mahal.. tapi nenek minta kurang dua posen.. apalah nenek ni.. dua posen pon nak minta kurang.. mintalah kurang singgit ke.. nenek nenek..

pastu bila nenek jalan.. semua orang panggil panggil nenek... suruh singgah kat gerai.. siap panggil nenek mak lah, mak aji lah, nenek lah.. cute je nenek senyum senyum,,, happy orang panggil panggil dia..

Dalam hati aku.. sebenarnya bukan apa yang ada kat pasar nenek suka sangat ke pasar.. tapi nenek rindukan suasana tu.. suasana meriah di pasar yang dah sebati dengan dirinya.. yelah dulu selalu je nenek ke pasar dengan arwah datuk.. nenek suka je bila nak tawar tawar walaupun dapat kurang seposen dua je.. nenek suka nak jumpa penjual penjual yang dah kenal nenek.. yang cam nenek..

aih... nenek nenek.. moga Allah panjangkan umur nenek ye....

Ni lah pasar besar melaka...

Nampak tak ... nenek tinggalkan aku..... lajunya jalan


tengok tu... belinya ikan bilis seringgit tapi aku duduk tunggu dia.. lima belas minit tunggu nenek  borak borak ngan kakak jual ikan masin....

kadang kadang kita rasa pelik jelik melihat perangai nenek atau mak kita yang dah tua merepek repek.. tapi.. mungkin itulah yang membahagiakan diorang.. nampak macam bosan je nak pergi pasar, tapi bila nampak muka nenek happy, cahaya kat mata nenek, aku rasa bangga sangat dapat bawa nenek ke sini...

macam diorang tengok kita main FB, mesti diorang rasa jelik dan menyampah tapi pasal diorang sayangkan kita, diorang biar je kita mengadap komputer satu hari suntuk sedangkan .. dalam hati mereka.. sunyi... nak berborak dengan kita....

aihh... sayangilah keluarga kita... sayangilah ibu, ayah, nenek dan atuk kita.. layanilah mereka sebaik mungkin sebelum mereka pejam mata..

kalu kita rasa bosan dengan perangai mereka,, jangan tunjuk.. cuba ingat masa kita kecil kecil dulu.. macam mana mereka melayan kita..

paling tidak cuba lah kita ingat balik iklan raya petronas..

Burung apa tu nak?
Burung murai bah
Burung apa ?
Burung murai bah..
Burung apa?

cuba klik sini... IKLAN SEDIH RAYA

No comments:

Post a Comment

Every Journey Is Unique

 There is someone who says, 'Being pregnant at this age (in my 40s) is exhausting,' and I ask, 'Is it true?' She responds, &...