About Us

Tuesday, May 22, 2012

Kisah Pakcik Hasbullah


Pakcik Hasbullah adalah kawan karib ayah saya. Dia bukanlah lelaki yang biasa.. Dia memang luar biasa. Kerana setiap kali saya melihat dia, saya amat kagum dengan ciptaan Allah. Saya amat kagum dengan kekuasaan Allah.

Pakcik Hasbullah seorang India Muslim. Baru masuk Islam dan bukanlah India yang biasa.. benar... dia lain dari yang lain.. Bayangkan Tok Sami India yang kuat pegangan agamanya dan yang sangat besar pengaruhnya akhirnya menerima Hidayah dari Allah.. Masyallah besarnya kuasa Mu Ya Allah.Cerita macam mana dia tergerak hati memeluk Agama Islam? Saya pernah tanya pada ayah, tapi ayah kata.. “Lah.. dah dapat hidayah masuklah Islam”.. mesti masa tu ayah malas nak layan kan.. Takkan lah takder cerita di sebaliknya kan..

Okey, berbalik pada cerita Pakcik Hasbullah.. menurut sumber yang boleh dipercayai, Bukannya mudah menjadi seorang muallaf. Sewaktu mula mula Pakcik Hasbullah memeluk agama Islam, banyak pancarobanya. Tak ramai yang ingin menolong  tapi ramai yang mempersenda.. Pakcik Hasbullah,moga Allah berkati Pakcik...

Kenapa Pakcik Hasbullah rapat dengan ayah saya, kerana ayah saya sangat rajin mengajaknya ke surau. Mengajar cara cara kehidupan sebagai seorang Islam . alhamdulillah Pakcik Hasbullah sampai sekarang kekal Islam dan dah pun sampai ke tanah Suci Mekah menunaikan Umrah.

Sebelum Pakcik Hasbullah memeluk Islam, dia ada seorang isteri dan seorang anak gadis, namun sayangnya Hidayah hanya milik pakcik Hasbullah bukan milik keluarganya. Pakcik Hasbullah redha. Dia tetap meneruskan kehidupannya dengan sabar walaupun tanpa ditemani isteri anak..  

Sampailah jempuatan Allah buat Pakcik Hasbullah. Umrah ditunaikan. Dan dikesempatan itu, Dihadapan pintu Kaabah, Dia mengangkat tangan dan berdoa agar isteri dan anak nya memeluk agama Islam.

Alhamdulillah.. sekembalinya beliau dari menunaikan ibadah umrah... berita yang amat tak disangka sangka diterima.. isteri dan anak nya telahpun menerima hidayah.Mereka memeluk Agama Islam dan akhirnya hidup bahagia.. Dan di sudut sanubari saya terdetik: Cepatnya doa dia dikabulkan.Aku ?

Tapi Siapalah kita unutk menyangkal kekuasaan Allah kan.. Kadang kadang, saya terfikir, kenapa ye doanya senang dimakbulkan tapi saya, bertahun menadah tangan masih Allah tidak memberikan jawapan.. tapi mana boleh sama sekali saya bersangka buruk pada Allah kan..

Pasti ada sebabnya. Adakah Allah juga rindu pada rayuan saya? Adakah Allah masih belum merasakan keikhlasan hati saya. Atau adakah ini dugaan buat saya agar saya lebih kuat.. agar saya lebih tekun unutk berdoa.. berdoa dan berdoa... Ya Allah.. kabulkan lah segala hajatku.. Hanya padamu tempat aku mengadu.. Sesungguhnya aku tidak berdaya tapi tidak Engkau Ya Allah... Amin

5 comments:

  1. Alhamdulillah..
    CT ade baca satu kisah.. dia pun india.. after dia msuk islam, dia hampir nak kena bunuh dgn family dia. dia terpaksa myorok dari family and org upahan family dia..

    teruk jgak cabaran dia...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah,kalau kita berdoa depan kaabah,,Allah cepat je makbulkan doa kita.Apatah lagi bila doanya itu mengajak org lain ke Jalan Kebenaran kan?

    ReplyDelete
  3. Allah SWT have 3 replies to our prayer . 1 - YES 2 - YES BUT NOT NOW , 3 - I HAVE A BETTER PLAN FOR YOU . there's never a NO from Allah...
    kena yakin dan sabar je :)

    ReplyDelete
  4. Heheee Namaku Ada Disini
    Bagus juga ne Alkisahnya

    ReplyDelete
  5. mcm kenal je org ni..

    ReplyDelete