About Us

Saturday, April 30, 2011

KALAU NAK TAMBAH DOSA, BAIK TAK PAYAH ....

Kalau kita tak mampu atau kita tak serius pelihara haiwan.... please.. jangan bela ! ingat... JANGAN BELA !! Lebih baik biarkan mereka bebas di luar dan pandai menjaga diri sendiri dari kita seksa dia dengan ketidakprihatinan kita.

 Aku tak kata aku perfect sangat menjaga kucing kucing aku. Tapi sebelum aku membuat keputusan unutk membela mereka, aku dah fikir masak masak dulu samada aku mampu atau tak unutk membela mereka. sanggup kah aku mengeluarkan duit andai mereka sakit, malah menyediakan makan minum dan tempat tinggal yang sempurna. Bukan mudah ye untuk membela binatang. Silap silap bukan dapat pahala, malah berdosa kerana menyeksa mereka.Kerana kucing kalau kita dah bela, dia akan jadi manja dan akan berharap kat kita je...dan tak tau nak urus diri sendiri..

Tetiba lak emosioanal... bukan apa peristiwa sabtu lepas benar benar menyentuh hati aku.Masa tu aku ngan adik aku actually nak bawa kucing kucing kitorang gi vaksin. Tiba tiba bau busuk yang menyengat hidung seolah olah bangkai memang meloyakan tekak.. rupa rupanya kat salah satu bilik tu ada seekor kucing yang dah merengkok kesakitan... bunyi nafasnnya seolah olah nazak. Badannya separuh dah membusuk menampakkan isi perutnya.. Memang sedih.. Aku masa tu tertanya tanya jugak penyakit apakah yang dihidapi oleh kucing ni... memang aku kasihan pada tuannya.. tapi bila aku tahu kebenarannya aku sangat sangat sakit hati. Rupa rupanya kucing tu luka akibat bergaduh. tak taulah gaduh dengan apa,tapi memang badannya separuh hilang. Dan kucing tu dah merana hampir seminggu lamanya. Alasannya sebab ingat kan kucing tu boleh baik sendiri dan tak nak lah membazir duit hantar gi klinik. Tapi bila dah bubuh ubat gamat tak baik baik, dan daging tu dah berbau baru teringat nak hantar klinik.. ADOIIII.....
KALAU TAK PRIHATIN... TAK PAYAH BELA.... BUAT TAMBAH DOSA...


Ni gambar kucing tu.





18 comments:

  1. Semoga Allah pelihara manusia2 yang suka memelihara haiwan dengan baik. Amin...

    ReplyDelete
  2. ya Allah..kasihannye..nape biar smpai gitu..isk isk..mesti die sakit =(

    ReplyDelete
  3. adan : memang kesian. tak tau dia hidup atau tak

    azwan: Amin..

    Miszlullaby : memang sakit... tengok pun macam dia dah mengigil gigil je

    ReplyDelete
  4. ya allah...kesiannya..knapa dh teruk nie baru die nak bw g klinik..huhu..sakitnya tue..

    ReplyDelete
  5. tiefazatie: memang kesian tau. tak sampai hati nak tengok

    ReplyDelete
  6. Ya Allah,kesianyya kat die..ni kecederaan serius ni..mana bleh gamat ja..kalu luka2 kecik xpa lah letak gamat..

    ReplyDelete
  7. najiha: betul tu. minyak gamat tu untuk luka kecil je...

    eqbal: ye., masa tu memang saya rasa nak nakngis lihat keadaan dia

    ReplyDelete
  8. alaaaaaa..kesiannye kat kucing tu :(

    ReplyDelete
  9. ya allah...baik kucing tu dimatikan dr awal lg..kesian dia..sy mmg tak suka membela binatang tp membela pokok2 suka la

    ReplyDelete
  10. kesiannya sob sob =.= kucen sy pun hilang nie xbalik balik rumah lg.. :'( sedihnyaaaa~

    ReplyDelete
  11. jaa: kesian kan kucing tu

    dyea : saya pun rasa macam tu

    reen: hilang kucing... sedihnya saya pun pernah kehilangan kucing. sampai menangis

    ReplyDelete
  12. waaaa.. xleh tgk haiwan yg tgh sakit nie.
    dulu penah bela arnab. pastu arnab tu kena makan ngan kucing.. huhu.. menangis nangis sebab arnab tu mati. x sempat nk protect dia waktu kena ngan kucing tu.. sedih.. =(

    ReplyDelete
  13. kesiannya :( dah la kena kurung . lepas tu tak terjaga pulak . lebih baik lepas kan je dia . tak pun bagi kat orang yang sanggup jaga dia elok elok .

    ReplyDelete
  14. kalau tak suka bg je pd org lain..sian kucing tu

    ReplyDelete
  15. uwaaaaaaaaaaaaaaaaa...nape jahat sangat jadi org..kan elok jadi binatang! mak aihhh geram nye
    akak pon bukan peminat haiwan..sebab memang tak pandai nak jaga..emmm

    ReplyDelete