Wednesday, April 27, 2011

Resipi Ikan Masak Merah

Bahan-Bahan: 4 ekor ikan cencaru (disiang & dibiarkan)
2 camca air asam jawa
2 cawan air
1 camca garam
3 camca minyak makan
13 cm serai (dititik)
2 labu bawang besar (dihiris bulat-bulat)
30 ml puri tomato ]
1 ½ cawan air
Garam secukup rasa
Cara: Pertasakan ikan dalam larutan asam jawa selama 10-15 minit.Toskan. Pijarkan minyak atas api yang sederhana.Tumiskan bahan tumbuk & serai hingga keluar minyak. Masukkan bawang besar & masaklah hingga ia layu. masukkan puri tomato & 1 cawan air,kacau rata-rata masak hingga mendidih,kemudian kecilkan api & didihkan perlahan-lahan hingga minyak timbul. Masukkan ikan & masaklah selama 5 minit. Balikkan ikan & masak terus hingga hampir empuk ikannya. Masukkan air asam jawa & garam perlahan-lahan.Masukkan air selebihnya jika masakkan itu terlalu kering. Masaklah hingga ikan cukup empok & isikan ke dalam mangkuk.Hiaskan mengikut suka. Hidangkan panas-panas atau sejuk dengan nasi putih.
Cadangan Hidangan: Untuk 4 orang saja
Sumber: Zuraimah Mat Jim

Kesemua Resipi di dalam blog ini adalah hasil dari  perkongsian rakan rakan office, saudara mara dan diambil dari buku resipi mahupun email.Jadi, andai kata anda terserempak dengan resipi anda, sila maklumkan pada saya. Saya akan link kan atau kreditkan kepada anda .Tujuan saya post di dalam blog ini adalah semata mata untuk berkongsi ilmu dan untuk simpanan saya. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Every Journey Is Unique

 There is someone who says, 'Being pregnant at this age (in my 40s) is exhausting,' and I ask, 'Is it true?' She responds, &...