Saturday, April 9, 2011

Petua untuk sakit sengal sendi

Pernah tak sesiapa yang kena sakit sengal sendi? Memang penyakit ni biasanya di alami oleh orang orang tua sahaja, namun kadang kadang ada juga segelintir dari kaum muda yang mengalaminya. Di sini aku nak kongsi petua unutk penyakit ini. aku pun tak tau keberkesanannya sebab aku belum pernah kena lagi penyakit ini.Tapi kepada pengidap penyakit ni, mungkin ni boleh membantu. 
Ambil akar pokok Kayu Manis Hutan/Teja, sebahagiannya lagi diasah 
bersama air, air rebusannya diminum dan air asahannya disapukan 
ketempat yang derita atau · Ambil daun serai ditumbuk lumat, 
kemudian pupuklah ke sendi yang sengal atau · 

Ambil daun kecubung dan bubuh kapur sireh, kemudian ditumbuk sampai 
hancur. Bubuhlah di tempat yang bengkak atau sendi-sendi yang sakit 
atau · 

Ambil lengkuas merah sekadar 2 ibu jari kemudian diparut, bubuh 
sedikit air masak(mati) lalu ditapiskan dan ambil airnya, bubuh di 
dalamnya sebiji telur ayam (ayam kampung, seeloknya)dan digoncang 
hingga merata lalu diminum. Minumlah dua kali seminggu atau · 

Tumbuk daun betik muda hingga halus dan perah airnya. Kemudian 
campurkan dengan perahan limau nipis. Minum ramuan tersebut sekali 
atau dua kali seminggu. 




Kesemua Petua di dalam blog ini adalah hasil dari  perkongsian rakan rakan office, saudara mara dan diambil dari buku petua  mahupun email.Jadi, andai kata anda terserempak dengan petua i anda, sila maklumkan pada saya. Saya akan link kan atau kreditkan kepada anda .Tujuan saya post di dalam blog ini adalah semata mata untuk berkongsi ilmu dan untuk simpanan saya. Terima kasih.

2 comments:

  1. kalau jumpe budak sengal ape ubatnye keh3

    ReplyDelete
  2. budak kampung:

    kalau jumpa budak sengal senang je... bagi flying kick satu.. hihi

    ReplyDelete

Every Journey Is Unique

 There is someone who says, 'Being pregnant at this age (in my 40s) is exhausting,' and I ask, 'Is it true?' She responds, &...