Wednesday, March 30, 2011

Sharing.. kisah benar

Buat sahabatku, di bawah adalah pengalaman dari seorang staff CIMB, dan email ini di forward oleh salah seorang sahabatku .. Sama sama lah kita jadikan iktibar

27/3/2011 (Ahad), memang tarikh di mana aku dan keluarga serta beberapa keluarga jiran ku yg lain tak kan dapat lupakan sampai bila2...

Dalam pukul 7.10pm, satu kenangan yg memang hitam menyelubungi keluarga kami (rase tak perlu aku cakap kat mane tempat tinggal aku), di mana 3 buah keluarga (rumah) telah di 'SAMUN' secara serentak dan memang tak disangka2!!! Benda ni berlaku, kurang dari 2 minit!!! (Ape yg aku perasan)

Petang tu, aku dan keluarga baru sahaja pulang dari kampung yg terletak berhampiran dgn kawasan perumahan aku, selepas aku park je kereta dalam garaj rumah aku, mcm biase lah, mak aku akan kunci umah, aku plak sibuk keluarkan barang dari kereta... tapi hari tu, aku tergerak nak tolong mak aku sapu sampah kat luar rumah, maklum lah, musim angin kuat, berterabur sampah and daun depan umah...

Tanpa disngka, mak aku yg sedang leka nak tutup gate garaj rumah aku, seorang budak melayu yg bagi aku memang lagi tinggi dan badan pun agak besar dari aku, menghalakan parang kat tengkuk mak aku... =(  (Samun!!!). Aku time tu, mmg dah ade kat luar, kat belakang kereta bini aku kat luar... Memang aku nampak jelas tindakan diorang... 2 buah motosikal, yg aku pasti 125Z (Yamaha), satu lagi aku tak pasti..ade 4 org, 1 Melayu, 3 India...Cara diorang attack mmg cekap, ye lah, dah biasa buat, terus target kumpulan yg lemah (Perempuan dan kanak2...) kitorang kaum lelaki yg ade kat luar (cuma aku and suami jiran aku je), mmg tak kene attack dulu... Ape yg diorang buat, gertak mengunakan parang kat tengkuk mangsa (perempuan dan kanak2), time tu ape lagi, aku mmg rase jantung mmg dah tak berdegup, bile nampak parang tu kat leher mak aku...aku terus berlari dapatkan mak aku. Die mintak emas (barang kemas), diorang ni, samun, nak bende2 yg senang di jual je... Memang agresif, sampai tangan kiri aku die hentak dgn belakang parang, disebabkan tindakan aku cube nak tenangkan mak aku..ye lah, hati anak mane yg tak luruh, org yg lahirkan kite, diperlakuan mcm tu... aku terfikir juga nak melawan, tapi aku fikirkan juga keselamatan mak, adik, wife and jiran2 aku juga... jadi cube tidak melawan... Aku cakap kat family aku, bagi je ape yg die mintak... jangan melawan... Antara barang2 yg disamun dr family aku (barang kemas bini aku, hp aku, hand bag mak aku yg penuh dgn segala mcm kad dan buku akaun)...Jiran2 aku, barang kemas dan hp. Ade segelintir penyamun ni, die tak kan cederakan kite kalau kite tak melawan, ye lah, kalau kantoi, takut dijatuhkan hukuman lagi berat.. So bertindak jangan melawan...kalau korang ramai, die sorang, balun je...

Disebalik cerita ni, aku memang nak kongsi dgn korang mcm mane nak response dan berhadapan dgn situasi mcm ni. Sebelum tu, aku nak cakap, mcm mane cangih pun system keselamatan rumah korang, kalau Allah tu dah berkehendakan nya, pasti jadi... Area rumah aku, kereta peronda pun selalu meronda, mcm aku ckp, benda nak jadi, tetap jadi...

Ape yg aku nak share, antara style yg biase diorang gunakan adalah: (ni info yg aku dapat dr polis)

1) Menyerang pade waktu malam (pagi buta), tapi ade juga kes waktu pukul 8pm malam pun diorang gi merompak...
2) Die memang tahu tuan rumah nyer jadual keluar masuk rumah. (So kene alert, kalau ade org mengekori atau pdg2 rumah korang).
3) Mangsa berjalan seorang diri..
4) Dan juga waktu mangsa sedang leka, tanpa disedari sedang diperhatikan. (mcm kes aku lah, belum sempat kunci pintu garaj, dah kene attack).
5) Diorang memang dah target and survey rumah and kaw rumah korang dr dulu lagi...

*** Info yg aku dpt dr pihak polis, kalau korang rase ade benda2 yg mencurigakan dtg dr org luar (yg tak kenal) mahu pun jiran tetangga, korang berhak laporkan pade pihak polis, untuk langkah2 berjaga, diorang akan bergegas utk tgk keadaan (Ingat tu hak korang).

Ape yg perlu korang lakukan dalam keadaan mcm ni???

1) Jangan mudah panik. Bertenang.
2) Jangan cube melawan. Bertindak bile perlu (dalam keadaan kecemasan, mcm aku tadi).
3) Cube cam muke suspek, cam kenderaan suspek. Jangan berlagak Hero, tapi nyawa org lain melayang.
4) Beristigfar. Ingat Allah banyak2...insya'allah, bantuan dan pelepasan mesti ade...

Selepas menghadapi kes mcm ni:

1) Tenangkan semua ahli kelurga.
2) Cari ahli kelurga yg hilang. (Mungkin ade yg cedera).
3) Tenangkan mangsa.
4) Buat panggilan kecemasan. (Pastikan rumah korang ade no.tel direct ke bahagian kecemasan Balai Polis dan hospital, kalau call 999, response agak ambil mase). Tapi kalau dah gelabah, call je 999.
5) Kunci pintu, tunggu sampai bantuan sampai. Coz ade kes, penyamun ni attack semula, selepas die sedar ade brg die tertinggal dan tak puas ati dgn hasil diorang, berdendam pun ade.
6) Jangan sentuh sebarang benda di dalam rumah yg boleh dijadikan sebagai bahan bukti (Cap Jari, darah, barang suspek). Isolate tempat tu dulu.
7) Jiran2 pulak, jangan buat tak tahu, tolong bagi response.

Bile bantuan sampai, pihak Polis akan suruh korang buat langakah seterusnya. Mane hp,kad kredit, kat atm yg kene rompak, cepat2 block. ye lah, baru kene rompak, tapi jangan sampai tanggung hutang si perompak...

Aku mmg beria2 dan sungguh2 nak share bende ni dgn korang, as safety practitioner, yg telah menghadapi bende ni dgn sendiri,aku lihat mcm mane nyawa kami sekeluarga dihujung sebilah parang, dan melihat org yg tersayang diperlakukan mcm binatang,aku rase ini adalah tanggungjawab aku, untuk sampaikan pade korang semua!

Tanggungjawab korang, tolang pas2 pade kawan...bukan maksud aku kite semua tak selamat, tapi penyamun dan penyangak ni yg buatkan kite mesti sentiasa beringat. Kite rase kite dah ambil tindakan secukupnya untk menjaga keluarga, tapi, diorang ni lagi bijak dr kite.. Jadi, dunia skang ni, kite kene lebih dekatkan dr pada Allah, percaya pada qada' dan qadar..semua adalah ketentuan...Allah tak kan uji kite kalau kite tak mampu...harta bukan segalanya... Keluraga dan nyawa lebih dr segalanya...


Ahmad Fadzli Bin Zulkaple
-Kisah Benar-

3 comments:

  1. huhuhuhu... tiba2 teringat mami kat rumah. risau lak...

    ReplyDelete
  2. hrta bleh dicari... tp nyawa xda gnti.

    ReplyDelete
  3. chika: tulah... kita pun risau kat parents juga nenek di melaka.
    Asma: betul tu. kalau terjadi perkara macam ni, bagi je apa diorang nka

    ReplyDelete

Every Journey Is Unique

 There is someone who says, 'Being pregnant at this age (in my 40s) is exhausting,' and I ask, 'Is it true?' She responds, &...