About Us

Saturday, March 12, 2011

Mana Ibu Tak Sayang Anak

Pernah tak kita geram dengan ibu kita sendiri.. Pernah tak kita marah dengan ibu kita sampai rasa cam nak lawan je balik cakap dia.. Pernah tak kita rasa ibu kita salah... pernah tak rasa yang ibu kita buat tindakan melukakan hati kita.. aku tak tau orang lain.. tapi aku pernah rasa macam tu pada satu ketika dulu.. aku juga pernah buat ibu aku menangis dan kecil hati... ohhh teganya aku... berdosa besar aku padanya... kerana aku fikir dia salah,,,, aku fikir tindakan nya hanya menggunakan kuasa ibu dan tak bertimbangrasa...
Tapi, di kesempatan ini ingin aku katakan sekali lagi... takder ibu yang tak sayang anak.. semua yang ibu lakukan adalah kerana sayangkan anak anak nya... jika ibu salah? Pernah kah ibu salah ? Iye... pernah... ibu juga manusia biasa... tapi dulu ibu pernah maaf kan kita masa kita nangis tengah malam,, ibu pernah maafkan kita masa  buat ibu sakit macam nak mati masa lahirkan kita. ibu tetap maafkan kita sebab ibu terpaksa jimat makan untuk besarkan kita.. ibu pernah maafkan kita setiap kali kita buat nakal dan ibu maafkan kita walaupun kita jarang atau tak  pernah tanya ibu sihat? ibu dah makan? ibu sayang saya? ibu nak jumpa saya? ibu nak saya buat apa untuk buktikan sayang saya pada ibu? Walaupun ibu tau kita tanya benda tu tiap tiap hari kat boyfren kita. kita  sanggup nangis macam nak mati bila boyfren kita tak call.. tapi kita marah bila ibu asyik call kita je.. kita marah bila ibu komplen pasal suami kita, kita benci bila ibu kondem boyfren kita.. tapi ibu dulu... mengamuk bila orang cakap kita jahat. ibu sanggup jadi musuh ngan dia bila orang kutuk kita. ibu lagi tipu kata kita the best kat orang sedangkan kita hampeh... kita bagi ibu lima puluh sebulan tapi ibu cakap kita bagi 500... bila kita takder duit, ibu dulukan duit dia.. tapi bila kita ada duit... kita ajak boyfren kita tengok wayang..

Dikesempatan ni,

Mama, I will always love you... Ma, kita tau kiter pernah lukakan hati mama.. tpi ma, dulu kiter tak sedar.. ma, thanks sebab pernah marah kiter.. nasib baik mama marah... kalau  tak mesti kiter buat tindakan salah.. ma, bila kenang masa yang berlalu... kiter rasa rugi sangat masa remaja kita selalu buat mama sakit hati.. ma, kita baru sedar sekarang.. tapi umur kita dah banyak... umur mama dah tua.. sempat ke ma... kalau kita nak balas semua... kita minta maaf ma.. ma, kita suka ungkapan mama setiap kali mama marah. mama mesti kata mana ada mak nak aniaya anak dia.. mama selalu kata mama sanggup membunuh demi anak anak mama... ma, kita sayang mama... kita minta Allah panjang kan umur mama .. supaya kita sempat nak balas segala pengorbanan mama... ma, kita sayang mama lebih kita sayang boyfren kita... sebab kita yakin mama lebih sayang kan kita dari boyfren kita sayang kita ma... thanks ma...

6 comments:

  1. Ada. Ibu2 yang buang anak tu tak sayang anak yang mereka kandung 9 bulan lebih.

    ReplyDelete
  2. Iye betul encik azwan... kucing pun tau sayang anak

    ReplyDelete
  3. ur mum love u so much...
    last time see her few years ago... maybe 10++ past year
    u.mdra

    ReplyDelete
  4. hi anon : thanks.. memanglah dia sayang saya. semua ibu.. ur mom, another person mom. so.. sama samalah kita jaga hati our mom... i'm trying.. how bout u?

    ReplyDelete
  5. yaps..memang betul..entry ni wat mate bergenang,,,i am a teenager..and i did it?? ouh...i love my mom! thnx 4 da entry...huhu

    ReplyDelete